Strip (8): Den Haag volgens Haagse Harry

Harry is een ‘poëtisch proleet’ die voluit zijn commentaar op de stad Den Haag ventileert en niet nalaat binnen ‘het slagveld van de Haagse samenleving’ te interveniëren. In 1994 verscheen de strip ‘Haagse Harry’ van Marnix Rueb voor het eerst in boekvorm.

 

Tekst Rob van der Bijl

Bron: Marnix Rueb († 2014), Haagse Harry. Den Haag, Doen Promoties/Marnix Rueb, 1994.

Type: Realistische architectuur.

Copyright: Marnix Rueb.

 

Op de website van Rob van der Bijl vind je meer informatie en theoretische achtergronden over zijn project over strip en stedenbouw, en alle oude afleveringen.

 

Disclaimer

De samenstellers hebben zich tot het uiterste ingespannen om de (auteurs)rechthebbende(n) op de hier getoonde stripfragmenten te achterhalen en op correcte wijze te vermelden. Indien en voor zover (auteurs)rechthebbende(n) onjuistheden of onvolledigheden constateren, dan kunnen zij hierover contact opnemen met Blauwe Kamer waarna voor correctie en/of aanvulling zal worden zorg gedragen.

Haagse Harry trekt zijn eigen spoor door het gesegregeerde Den Haag. Er loopt een diagonaal door de stad, die het ‘zand’ (de Haagse Hofstad) en het ‘veen’ (de woonplaats van Hagenees Harry) van elkaar scheidt. Dit profiel van de stad Den Haag wordt schitterend weerspiegeld als Harry in zijn buurt tegen de achtergrond van negentiende-eeuwse woonhuizen zit te vissen aan een smerige gracht en zijn vangst wordt verorberd door een reiger, geen gewone reiger, maar Harrys interpretatie van de gestileerde ooievaar: het aloude, maar begin jaren negentig opnieuw ‘verhuisstijlde’ symbool voor het nette, bestuurlijke Den Haag.

De diagonaal in Den Haag wordt ook zichtbaar als Harry aan de Hofvijver tegenover het complex van de Tweede Kamer dreigt aan te wijzen waar hij woont, en later aan de andere kant van de sociaal-ruimtelijke scheidslijn avonturen beleeft in en rond het voetbalstadion van ADO/FC-Den Haag.

In de strip wordt die diagonaal doorbroken op het moment dat Harry per Haagse tram (lijn 11) het strand bezoekt. Op het strand en bij de Pier is niet iedereen gelijk, maar wel aanwezig. De strip biedt een uitvergroting van de Haagse stedelijke werkelijkheid. Harrys oude woonbuurt, het Binnenhof, het ADO-stadion, het Strand en de Scheveningse Pier vormen referentiepunten binnen deze werkelijkheid. Harry zelf vertegenwoordigt de sociale dimensie van Den Haag. Daardoor wordt één ding zeker duidelijk: Harry houdt van zijn mooie stad achter de duinen, ondanks zijn onophoudelijke gekanker.