Stad en strip (32): de gruwelijke details van Tokyo

De Amerikaanse steden van Batman en Superman staan werkelijk in de schaduw van het toekomstige Tokyo zoals dat opdoemt in de mangastrip Akira van de Japanse tekenaar en anime-artiest Katsuhiro Otomo.

 

Door: Rob van der Bijl

De strip en de tekenfilm Akira geven een buitengewoon gedetailleerd beeld van 'Neo-Tokyo', een gruwelijk beeld: een beeld van technocratie en geweld in ultima forma. De Japanse stad is tegelijk hoofdrolspeler en decor in een drama dat zich afspeelt in de 21ste eeuw, waarin de beschaving in verval is geraakt en afstevent op een ineenstorting. Biker Gangs storen zich hieraan in het geheel niet; ze leven vandaag en maken zich totaal geen zorgen om de toekomst van hun stad en samenleving. Vaag doet hun Tokyo denken aan het Gotham City van Batman, maar het stedelijk decor en zijn details zijn gruwelijker, realistischer en vooral nauwkeuriger. Gotham is overduidelijk een karikatuur van Chicago, Neo-Tokyo is vooral Tokyo, of een willekeurig andere metropool in Japan.

Aan het eind van de jaren tachtig wordt in Tokyo een experiment uitgevoerd - AKIRA genaamd - dat tot doel heeft om de 'kracht van de menselijke geest' te bevrijden. Dit experiment ontaardt echter in een catastrofe. Tokyo wordt vernietigd in de Derde Wereldoorlog die onvermijdelijk hierop volgt.

 

Jaren later, in 2019, raakt Tetsuo, een van de leden van een motorbende, in problemen als hij in de straten van het Neo-Tokyo verwikkeld raakt in een tweede poging van wetenschappers en militairen om het AKIRA-project uit te voeren. Daarmee start een nieuw episode die uiteindelijk leidt tot een herhaling van de eerste catastrofe: Neo-Tokyo wordt net als het oude Tokyo weggevaagd door een kracht die de atoombom van Hiroshima ruim overtreft.

Binnen het overweldigende verhaal leren we Neo-Tokyo, maar dus juist ook de huidige Japanse metropool kennen: een mix van houten oorspronkelijke woningbouw in hoge dichtheid op ogenschijnlijk willekeurige wijze afgewisseld door ultra 'moderne' hoogbouw in mogelijk nog hogere dichtheid. In het houten huis speelt het Japanse gezinsleven, dat echter wreed wordt verstoort door de nietsontziende maatschappelijke werkelijkheid. Als Michiko gemaand wordt om op tijd op te staan om naar school naar te gaan, wordt Neo-Tokyo reeds vernietigd. 'Oh...No!! Holy shit!'

------------------------------------------------------------------------

Bron: Otomo Katsuhiro, Akira, Volume 1, No.16. Mash.Room Co., Ltd. 1989

Type: Duistere steden.

Copyright: Otomo Katsuhiro / Mash.Room Co., Ltd. 1989.

 

Op de website van Rob van der Bijl vind je meer informatie en theoretische achtergronden over het project over strip en stedenbouw, en alle oude afleveringen.

 

Disclaimer

De samenstellers hebben zich tot het uiterste ingespannen om in deze boekbespreking de (auteurs)rechthebbende(n) op de hier getoonde stripfragmenten te achterhalen en op correcte wijze te vermelden. Indien en voor zover (auteurs)rechthebbende(n) onjuistheden of onvolledigheden constateren, dan kunnen zij hierover contact opnemen met Blauwe Kamer waarna voor correctie en/of aanvulling zal worden zorg gedragen.