Interview ontwerpers Lonny van Ryswyck en Nadine Sterk van Atelier NL

Met een fascinatie voor klei en zand bekijken ontwerpers Lonny van Ryswyck en Nadine Sterk de wereld.  Foto:  Christiaan Krouwels
Lonny van Ryswyck en Nadine Sterk vormen samen Atelier NL. Foto: Christiaan Krouwels

‘In elke korrel zand schuilt een berg data’

Met een fascinatie voor klei en zand bekijken ontwerpers Lonny van Ryswyck en Nadine Sterk van Atelier NL de wereld. Ze onderzoeken, inventariseren en maken er unieke producten van. ‘Wij vertellen hetzelfde verhaal als een geoloog, maar visualiseren het voor een breed publiek.’ In het zomernummer van Blauwe Kamer licht het tweetal hun bijzondere werkwijze toe.

Lokaal geworteld

Midden in de Eindhovense wijk Gestel staat het bijzondere onderkomen van Atelier NL: de voormalige kerk van het Apostolisch Genootschap. Binnen staat het middendeel van de kerk vol met objecten die Sterk en Van Ryswyck gedurende hun vijftienjarige carrière maakten. Een serie banken bijvoorbeeld. Gemaakt van planken van Eindhovense bomen die omvielen tijdens een hevige storm in 2019. Elke bank kreeg een uniek nummer dat iets vertelt over de boomsoort en de plek waar de boom stond. In zekere zin staan de bomen van de bankjes in het schip symbool voor de manier waarop Atelier NL lokale verhalen weet te verbinden aan objecten. Zoals een boom geworteld is in zijn omgeving, zo zijn feitelijk alle objecten lokaal ‘geworteld’.

 

Materialen liggen gewoon om ons heen

Atelier NL geeft elk object dat uit hun handen komt een heel gelaagd verhaal. Hierdoor zijn object, materiaal en betekenis (weer) met elkaar verbonden. Het tweetal kent elkaar van hun opleiding aan de Design Academie in Eindhoven. Klei is het materiaal dat hen ongeveer vijftien jaar geleden deed besluiten te starten met Atelier NL. ‘Mijn fascinatie voor klei ontstond tijdens een reis naar Peru waar ik werkte in een keramische werkplaats,’ vertelt Van Ryswyck. ‘We gingen ‘s ochtends in de buurt de klei halen en werkten er ‘s middags mee. (…) Ik zag opeens dat de dingen die we nodig hebben gewoon om ons heen liggen. Ik werd er echt door gegrepen.’

Na verloop van tijd werd de schep niet alleen in klei gestoken, maar ook in zand. Van Ryswyck: ‘In elke korrel zand schuilt een enorme berg data. (…) Pas door ons werk ben ik gaan begrijpen hoe ze samenhangen en hoe die samengebalde kennis leesbaar is in ons landschap. Díe fascinatie wil ik delen.’

 

Duurzaam?

‘We zijn in de loop der jaren wel steeds kritischer gaan kijken naar onze eigen projecten in het licht van duurzaamheid,’ vertelt Sterk. Van Ryswyck: ‘Is het wel verantwoord om zomaar overal zand te scheppen? Het vullen van een simpel flesje lijkt OK, maar als je 800 keer een schep zand neemt ontstaat een enorm gat. Tijdens Oerol ga ik, samen met publiek, een werk maken rondom deze vraag.’

Lees het hele interview

Cover Blauwe Kamer editie 2 2023

Meer weten over Aterlier NL? Het gehele interview lees je in Blauwe Kamer nummer 2 2023. Abonnees ontvangen het nummer rond 23 juni.


Nog geen abonnee?
Meld je aan of bestel een los exemplaar van nummer 2 2023 (je wordt doorverwezen naar de webwinkel van Uitgeverij Blauwdruk, de uitgever van tijdschrift Blauwe Kamer).